W dniu 25 grudnia 2014 r. wejdą w życie znowelizowane przepisy ustawy o prawach konsumenta.
Ustawa została opublikowana
24 czerwca 2014 r., jednak ustawodawca wprowadził, aż
sześciomiesięczne vacatio legis, aby przedsiębiorcy mieli wystarczająco
dużo czasu na zapoznanie się oraz dostosowanie do nowych przepisów.
Ustawa o prawach konsumenta
wprowadza sporo istotnych zmian. Do pierwszej z nich należy zaliczyć
fakt, iż wydłuża się okres na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem
przedsiębiorcy lub na odległość - z 10 dni na 14 dni. Dzięki temu
popularne zakupy przez internet będą bezpieczniejsze. Dodatkowo w
ustawie wskazany jest wymóg wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie
dodatkowe płatności. Ponadto konsument kupujący produkt w momencie
wykrycia jego wady i złożenia reklamacji będzie mógł wybrać formę jego
naprawienia pomiędzy naprawą, wymianą, obniżeniem ceny oraz odstąpieniem
od umowy. Co więcej – jeżeli konsument nie zostanie poinformowany o
prawie do odstąpienia od umowy w odpowiednim ustawowym terminie,
wspomniany termin 14-dniowy wydłuży się do okresu rocznego (aktualnie są
to 3 miesiące, więc zmiana jest zasadnicza). Oprócz tego, w sytuacji
odstąpienia od umowy jest jednoznacznie wskazane, iż to klient ponosi
koszty odesłania towaru, lecz jedynie w sytuacji, gdy został o tych
kosztach wcześniej poinformowany. Jeśli nie – koszty pokrywa
sprzedający. To zmiana o tyle istotna, że aktualnie nie jest to wyraźnie
uregulowane i pojawiały się liczne kontrowersje, kto wtedy płaci za
odesłanie towaru.
Dodatkowo zmienia się czas, w którym przyjmuje się, że wada istniała
już w momencie sprzedaży – z 6 miesięcy do roku. Zmiana ta jest ważna ze
względu na fakt, iż obecnie wiele reklamacji złożonych po upływie
półrocznego terminu od zakupu jest automatycznie odrzucanych. Nie zmieni
się jednak czas na złożenie reklamacji z tytułu niezgodności towaru z
umową i ten termin wciąż będzie wynosił dwa lata od daty zakupu.
Z
punktu widzenia konsumentów istotną zmianą jest również rozszerzenie
obowiązku informacyjnego przedsiębiorców i to nie tylko w przypadku
zakupów w sieci. Przy okazji każdej transakcji będą oni musieli być
wyraźnie poinformowani o danych przedsiębiorcy czy wszelakich kosztach,
które będą musieli ponieść. W sytuacji zakupów internetowych sprzedawca
będzie miał obowiązek zadbania o to, aby klient już w chwili zamawiania
odpłatnego towaru lub usługi potwierdził, iż zdaje sobie sprawę, jakie
poniesie koszty z tytułu transakcji oraz że musi niezwłocznie zapłacić
za zakup. W razie braku takiej zgody umowa nie będzie zawarta. Wymagane
jest również udzielenie wspomnianych informacji oraz późniejszej umowy
na papierze lub na innym trwałym nośniku, ale tylko za zgodą konsumenta.
Link do ustawy
Link do portalu Prawo Konsumenta
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz